X
تبلیغات
( Culture cafe)کافه فرهنگ - عیار24
نیستم اگر ننویسم

درباره نگار جواهریان درطلا و مس

 

واقعیت اینست که نگارجواهریان،بازی ضعیفی درکارنامه حرفه ای خود ندارد و گزیده کاریش نیزگواه برآن است که رویکرد او به بازیگری ،هوشمندانه و حرفه ای است. تجربه او در سینما و تلویزیون نشان می دهد که وی با مقتضیات هر دو مدیوم آشناست وتفاوت نقش آفرینی درآن دو را خوب می شناسد. بازی سرخوشانه اش درتنها دوبار زندگی می کنیم درکنارشیطنت های کودکانه اش در هیچ را بگذارید در کنار معصومیتش درطلا و مس تا عیار بازیگری او را بسنجید. این عیارآنقدرگرانقدربود که درترازوی داوران جشنواره اخیر با هرمتر و معیاری جزنشان سیمرغ ، قابل ارزشیابی نبود.هیچ درکنار طلا و مس قرار گرفت تا درخشش نگارعیان تر شود و قیاس این دو فیلم کافی است تا مهارت و قدرت بازی وی محک بخورد.

بازی نگارجواهریان در طلا و مس ازچند حیث قابل تامل است. مهمتر از همه توانایی او در بازنمایی تصویرهمسر یک روحانی و طلبه جوان که رفتارشناسی مذهبی خاص خود را دارد. رفتاری که نه مطلقا سنتی است ونه کاملا مدرن.آنچه درکنشمندی های زهراسادات مشهود است نشانه هایی ازیک زن دیندار امروزی است که اگرچه به مبانی شریعت پایبند است اما مظاهراین دین ورزی را درشمایلی سنتی ، بازنمایی نمی کند. مثلا به نوع حجاب وشیوه آرایش وی دردرون خانه ودرکنارهمسرتوجه کنید یا نوع پوشش و لباس پوشیدن فرزندانش را در نظربگیرد. همچنین رفتار عاشقانه اوبا شوهرش را لحاظ نمایید تا نشانه هایی از ذائقه و زیبایی شناسی مدرن را درآن بازشناسی کنید.

ما درسینمای ایران به ویژه در یک دهه اخیربا فیلمهای زیادی مواجه بودیم که قشر روحانیت وزیست – جهان آنان را به تصویر کشیده است اما کمتربا فیلمی برخورد کردیم که موقعیت همسر یک روحانی را روایت کند.اما در طلا و مس اگرچه قهرمان اصلی فیلم یک طلبه جوان است اما پرسوناژ زهرا سادات به قدری قدرتمند و تاثیرگذاراست که نه تنها درحاشیه شخصیت اصلی نیست بلکه در یک جاهایی جلوتراز نقش اول هم قرار می گیرد.جواهریان درکنارتوان بازیگریش به واسطه معصومیت کودکانه ای که درچهره اش دارد با کاراکترزهرا سادات سنخیت دراماتیکی پیدا کرد و به جرات می توان گفت برای نخستین بارسیمای همسر یک روحانی را به تصویر کشید. البته در این بازنمایی می توان شمایلی از یک زن مذهبی جوان را هم ردیابی کرد که در سینمای ایران کم سابقه است. نوع تعامل زهرا سادات با شوهرش ازجنس ادبیات و گفتارش گرفته تا حجب و حیا و ادبی که درکردارش به چشم می خورد به قدری پخته و سنجیده و باورپذیراست که این کاراکتر را ازفروغلتیدن درتیپ سازی های کلیشه ای آثار به اصطلاح معناگرا نجات می دهد و شخصیتی ملموس و واقعی اززهرا سادات به تصویر می کشد.این زن مصداقی از یک زن ایرانی با خرده فرهنگ ایرانی است. در سالهای اخیر با دو فیلم مواجه بودیم که حجب و حجاب سنتی زن ایرانی را به خوبی منعکس کرده است. یکی طاهره به همین سادگی و دیگری زهراسادات طلا و مس.نوع چادرسرکردن و شیوه تعامل آنها با نامحرم در این دو اثر به درستی و زیبایی ترسیم شده است با اینکه بازیگرانش به لحاظ فردی به الگوی دیگری ملبس هستند. یکی از زیباترین جلوه های بازیگری جواهریان درطلا و مس به شرمندگی و واکنش خجولانه وی روی تخت بیمارستان برمی گردد وقتی که سید رضا از نانای نای کردن وی می پرسد. به این موارد خجالت زدگی وی را در برابر همسرش بعد از دعوای زناشویی اضافه کنید تا با نگارنده همراه شوید که اگر بخواهیم عادلانه ترین رای داوران جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر را اثبات کنیم، انتخاب نگار جواهریان به عنوان بهترین بازیگر زن است و لاغیر!

یکی دیگر از وجوه بازیگری نگار جواهریان در این فیلم ادای درست لهجه است که شیرینی گویش مشهدی را به مخاطب منتقل می کند و البته چقدر با شخصیت و منزلت نقش ، چفت و بست می شود و به دل می نشید.سویه دیگر بازی او نیزدرنمایش واقعی بیماری ام اس و نشانه های جسمانی و روانی آن است. طلا و مس از این حیث شاید اولین فیلمی است که این بیماری جدید را به تصویر می کشد و از وجوه دراماتیک آن بهره می برد.

ارزشمندی این بازی بیش ازهرچیزبه دومولفه رفتاری است که درنقش زهرا سادات نهفته است. یکی مذهبی  و همسریک روحانی و طلبه بودن و دیگری رفتارشناسی یک بیمار مبتلا به ام اس که مرض ناشناخته ای است.این موقعیت را با سن و سال و سابقه حرفه ای نگار جواهریان بسنجید تا نیاز سینمایی ایران را به بازیگرانی مثل او اندازه بگیرید. او با مهارت و هنر خویش موفق شد مس این نقش را به طلایی گرانقدر بدل کند.

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و دوم تیر 1389ساعت 22:42  توسط سیدرضاصائمی  |